Is het de moeite waard om een incassobureau in te schakelen als een deel van de slechte betalers in uw klantenbestand particulieren zijn? Voor het antwoord op die vraag hoeft u alleen maar even het rekensommetje te maken. Gaat het om een beperkt aantal en betreft het erg kleine bedragen? Dan is de stap misschien wat te drastisch. Kleine achterstallige bedragen in grote aantallen of kleine aantallen van hoge achterstallige bedragen tikken echter al snel aan tot aanzienlijk hoge sommen. En dan is een externe instantie om die te vorderen misschien toch geen overbodige luxe …
Geen enkel bedrag is verwaarloosbaar
Het is vaak een onderschat gevolg van een verwaarloosd debiteurenbeheer binnen een bedrijf: de financiële positie die langzaamaan ondergraafd raakt. Het is nochtans een logisch causaal verband: als u niet alle bedragen binnenkrijgt waar u op gerekend had, hoe kunt u dan zélf op tijd aan alle facturen die u toegestuurd krijgt, voldoen? Het laatste dat u natuurlijk wil, is zelf een wanbetaler worden tengevolge van deze situatie. Neem het aantal wanbetalers eens onder de loep: u zult er versteld van staan hoeveel duizenden euro’s er nog ontbreken als u allle verschuldigde bedragen optelt!
Incassobureau’s: kennis die tot resultaten leidt
Incassokantoren voor particulieren | |
Wist u dat …
Wanbetaalgedrag vaak onbewust voortvloeit uit het slecht interpreteren van betalingsvoorwaarden? Zo kan een termijn van “een week” door de ene begrepen worden als 5 werkdagen en de andere als 7 gewone dagen. Helder opgestelde facturen vermijden dit probleem! |
Heel vaak lopen conflicten rond onbetaalde facturen danig uit de hand omdat beide of één van beide partijen niet goed weten wat zijn of haar rechten en plichten zijn. Zo kunnen de betalingsvoorwaarden vaag opgesteld zijn of kan de betaler zich in het nauw gedreven voelen omdat er onmiddelllijjk met drastische, juridische stappen wordt gedreigd in plaats van een minnelijke schikking voor te stellen. Een duidelijke communicatie en ondubbelzinnige afspraken over betaling vermijden dergelijke problemen nog voor ze zich kunnen stellen.
Schuld vorderen bij particulieren vereist een diplomatische aanpak
Het feit dat tot betaling van het openstaande bedrag wordt aangemaand door een externe instantie, kan voor de klant gewoon al dat extra duwtje in de rug zijn dat hij/zij nodig heeft om te beseffen dat het menens is. Is dat niet het geval, dan is het kwestie van een kordate maar toch diplomatische benadering vol te houden om het doel te bereiken. Incassobureau’s hebben daar veel meer ervaring in en weten ook precies op welke rechten en plichten ze de wanbetaler kunnen wijzen. Zo bereikt u niet alleen betaling, maar ook dat de klant in de toekomst nog een beroep op uw bedrijf zal blijven doen!