Incassodienst

Vroeg of laat heeft u te maken met klanten die niet of niet op tijd betalen. Onderzoek wijst uit dat binnen bedrijven wel eens kleine vorderingen worden afgeboekt zonder enige actie te ondernemen. Ondernemers kunnen beter gebruik maken van een incassodienst om wanbetalers toch te laten betalen . Belangrijk bij de keuze van deze incassodienst is betrouwbaarheid en integriteit. Bij het aannemen van een zaak zal een incasso bureau aanmanende brieven zenden aan de schuldenaar; dit heeft vaak al effect en er zal worden overgegaan tot het betalen van de schuldvordering. Als dit geen effect heeft zal er overgegaan worden tot een dagvaarding door een deurwaarder en er zal eventueel een incasso jurist ingeschakeld worden.
Incasso diensten zijn een winstgevende bedrijfstak en het is belangrijk wanneer men in zee wil gaan met een incasso bureau of incasso advocaat, dat men op voorhand de verschillende opties onderzoekt.

Incasso bureau inschakelen

Een incasso bureau inschakelen kan de geschikte oplossing zijn voor uw bedrijf om onbetaalde facturen alsnog te innen. Te lang uitstaande schuldvorderingen kunnen het voortbestaan van een onderneming serieus bedreigen en zelfs faillissementen veroorzaken. Tegen een vergoeding van gewoonlijk 15% (of meer) van het uistaande bedrag schrijft een incasso bureau wanbetalers aan. Het inschakelen van een incassodienst is natuurlijk het laatste redmiddel. Het is eerst aangewezen om zelf de wanbetalers aan te manen maar indien een minnelijke schikking niet lukt dan kan met dus de incassodienst inschakelen . Dit is niet zonder gevolgen en zal zeker de zakenrelatie met de schuldenaar beschadigen. Maar zit niet langer met kopzorgen en vraag vandaag nog uw offertes aan.

Onbetaalde facturen

Wanneer u zit met onbetaalde facturen en u zelf al enkel aanmaningen heeft gestuurd naar de wanbetaler dan is de tijd aangebroken om een van de vele incasso diensten op te zoeken en hen te vragen u bij te staan . Eerst zullen zij trachten met de schuldenaar een minnelijke oplossing te bereiken voor het innen van de onbetaalde facturen. In de praktijk zijn zij echter vrij om te doen en te laten wat ze willen om de facturen alsnog betaald te krijgen. Toch wordt over het algemeen eerst de piste van de minnelijke schikking bewandeld.

Debiteurenbeheer

Indien u meerder onbetaalde facturen heeft in uw zaak , dient u voldoende aandacht te besteden aan het debiteurenbeheer. Jaarlijks gaan er in België vele bedrijven failliet omdat ze moeilijkheden hebben met klanten die niet of niet-tijdig betalen. En als klanten niet betalen dan speelt uw eigen bedrijf voor bank en moet u uw eigen geld financieren. Wanneer dit voor grote bedragen gebeurd, is het risico op faillissement reëel. Voldoende aandacht besteden aan debiteurenbeheer is belangrijk voor het voortbestaan van uw bedrijf. In een bedrijf is debiteurenbeheer een brede activiteit die al begint op het moment dat u een contract afsluit met uw klant. En het eindigt op het moment dat de betaling effectief is gebeurd. De verantwoordelijkheid ligt bij de verkoper want indien u bijvoorbeeld al weet dat een klant een slechte betaler is dan zal u niet snel met hem in zee gaan. Het beheer van de uitstaande facturen is een verantwoordelijkheid die dus ook bij de verkoper ligt of bij het moment van contractondertekening. Men dient dus goed op de hoogte te zijn van het betaalgedrag van een klant.